ul. Teatralna 1, 34-100 Wadowice
ul. Teatralna 1, 34-100 Wadowice
Fenomenalnym koncertem 17 lipca 2022 zakończył się Papieski Festiwal Organowy w Wadowicach. W tym roku miłośnicy muzyki organowej mogli wysłuchać jednych z najlepszych organistów, trębaczy, a także chórzystki. Była to wyjątkowa uczta muzyczna, która trwała od 26 czerwca i zgromadziła liczną grupę słuchaczy.
W Bazylice Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w Wadowicach zagrali:
26 czerwca – Dariusz Bąkowski – Kois (organy) z żeńskim chórem „Cantates Angelicus”
3 lipca – Hanna Zalewska (organy), Witold Zalewski (organy)
10 lipca – Andrzej Białko (organy)
17 lipca – Bogdan Narloch (organy) i Roman Gryń (trąbka).
Podczas tych wszystkich spotkań z kulturą wysoką, zgromadzona publiczność mogła wysłuchać utworów Johanna Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Louisa Vierne, Mieczysława Surzyńskiego czy Ennio Moricone.
Organizatorem Festiwalu było Wadowickie Stowarzyszenie VICTORIA przy współpracy z Wadowickim Centrum Kultury i Bazyliki Ofiarowania NMP. Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
godz. 16:00
Dariusz Bąkowski-Kois – organy
Zespół żeński CANTATES ANGELICUS w składzie: Kinga Brandys-Wójciak – dyrygent, mezzosopran; Magdalena Wójciak – sopran, Miriam Wójciak – akompaniament.
Program organowy:
José de Torres y Martínez Bravo (1670-1738)
Fuga in D
Johann Kuhnau (1660-1722)
Biblische Sonaten: Suonata seconda in g Saul malinconico e trastullato per mezzo della Musica
I. Smutek i wściekłość Króla
II. Kojąca pieśń harfy Dawida
III. Spokojna i uszczęśliwiona dusza Saula
César Franck (1822-1890)
Pièces posthumes / L’Organiste II
XLIV. Offertoire H-dur FWV 24/30, CFF 95
Charles-Marie Widor (1844-1937)
I Symfonia organowa c-moll op. 13 nr 1
V. Marche Pontificale
Program chóru :
Giuseppe Verdi (1813-1901)
Ave Maria, aria Desdemony z 4 aktu opery OTELLO –
(Magdalena Wójciak /mezzosopran, Miriam Wójciak /organy)
Jacob Arcadelt (ur. ok. 1504-1568)
Ave Maria – (Cantantes Angelicus)
Michael East (ur. ok. 1580 -1648)
How merrily we live – (Cantantes Angelicus)
Javier Busto (ur. 1949* )
Salve Regina – (Cantantes Angelicus)
Józef Świder ( 1930-2014)
Moja Piosnka – (Cantantes Angelicus)
Andrzej Koszewski (1922-2015)
Zdrowaś Królewno Wyborna – (Cantantes Angelicus)
Ola Gjeilo (ur. 1978* )
Ave generosa – (Cantantes Angelicus)
godz. 16:00
Hanna Zalewska* – organy
Witold Zalewski – organy
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja G-dur *
Passacaglia c-moll BWV 582 *
Chorał „Jesus bleibet meine Freude” BWV 147
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38
Cesar Franck (1822-1890)
Preludium, fuga i wariacje h-moll
Louis Vierne (1870_1937)
Carillon de Westminster
godz. 16:00
Andrzej Białko – organy
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata, adagio i fuga C-dur BWV 564
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)III Sonata organowa A-dur op. 65 nr 3
Con moto maestoso
Andante tranquillo
Niels Wilhelm Gade (1817-1890)
Trzy utwory na organy op. 22:
Moderato F-dur
Allegretto C-dur
Allegro a-moll
César Franck (1822-1890)
Chorał a-moll
godz. 16.00
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
Program:
Jeremiah Clarke (1674-1707)
The Prince of Denmark’s March
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso z koncertu klawesynowego f-moll
Preludium i fuga h-moll BWV 544
Ennio Morricone (1928-2020)
Obój Gabriela z filmu Misja
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Chaconne op. 14
Fryderyk Chopin (1818-1849)
Etiuda op. 10 nr 3
Władimir Wawiłow (1925-1973)
Ave Maria (przypisywane G. Cacciniemu)
Christopher Pardini (*1973)
Toccata on „Amazing Grace” (organy)
Marek Czerniewicz (*1974)
For My Godfather na flugelhorn i organy
Denis Bédard (*1950)
Variations sur Christus Vincit (trąbka+organy)
Dariusz Bąkowski-Kois – ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina.
Specjalizację w zakresie wykonawstwa francuskiej neoromantycznej symfoniki organowej odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studia podyplomowe kontynuował (2003/2004) w Konserwatorium Wiedeńskim w klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki Dawnej, z zakresu gry na klawesynie, klawikordzie oraz pianoforte). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą.
Koncertował m.in.: we Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Włoszech, w Rosji, Chinach, Meksyku, a także w Brazylii. Występował z recitalami w tak prestiżowych miejscach jak Archikatedra św. Piotra w Kolonii, (Archi)katedra św. Piotra w Trewirze, Bazylika Konstantyna (Aula Palatina) w Trewirze, Katedra NMP w Antwerpii, Katedra św. Bawona w Gandawie, Katedra św. Salwatora w Brugii, Katedra św. Marcina w Utrechcie, Grote of Sint-Laurenskerk Rotterdam, Katedra św. Bawona w Haarlem, Grote Kerk NMP w Bredzie, Katedra NMP w Tallinnie, Archikatedra NMP w Moskwie czy Narodowe Centrum Sztuki (NCPA) w Pekinie. W latach 2001-2007 ściśle współpracował z zespołem Capella Cracoviensis.
Od 1999 jest pracownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2002 doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ (praca doktorska z zakresu historii mentalności szlachty polskiej początków XVIII wieku). W 2006 uzyskał stopień doktora habilitowanego z zakresu instrumentalistyki (praca habilitacyjna poświęcona zagadnieniom wykonawstwa iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia), zaś w 2013 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W 2014 ukończył na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu studia podyplomowe Master of Business Administration – Zarządzanie Szkołą Wyższą.
W kadencji władz Uczelni 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora ds. dydaktyki i rozwoju kadry Akademii Muzycznej w Krakowie, 2016-2020 był Kierownikiem Katedry Organów swej macierzystej Uczelni.
Chór żeński CANTANTES ANGELICUS jest zespołem amatorskim, założonym przez Kingę Brandys-Wójciak. Zadebiutował podczas Koncertu Wielkopostnego “Caritas in Veritate” w 2013 r. w Kościele św. Teresy w Rabce-Zdroju. W 2015 r. – nagrał swoją pierwszą płytę „Kolędy i pastorałki z Doliny Raby”.
Chór jest laureatem wielu konkursów, festiwali i przeglądów (m.in.: Małopolskiego Konkursu Chórów w Niepołomicach, VII Nowohuckiego Konkursu Kolęd i Pastorałek, X Festiwalu Pieśni Maryjnych “Ave Maryja” – Grand Prix, Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd w Będzinie, V Krakowskiego Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych, VIII Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Rzeszowie, I i IV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie, Przeglądzie Chórów Regionu Kraków Projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska, Wojewódzkiego Przeglądu Pieśni Pokutnej i Pasyjnej w Skarbimierzu – Grand Prix).
Artyści brali udział w Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Zakopanem, Oświęcimiu i Rabce-Zdroju na zaproszenie dyrektora artystycznego festiwalu Witolda Zalewskiego w 2016 r. W 2018 r. zespół został zaproszony do współtworzenia projektu “Małopolska. Moja Wolność” i śpiewał podczas Koncertów Wolności na 100-lecie Niepodległej.
Zespół miał przyjemność wzięcia udziału w koncercie „Moniuszko dla wszystkich” w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W pandemicznym czasie zrealizował Koncert „Totus Tuus” z okazji 100 rocznicy urodzin Ojca św. Jana Pawła II. Wziął udział w koncercie papieskim #BarkaChallenge w towarzystwie znakomitych gwiazd polskiej sceny tj. Piotra Cugowskiego, Natalii Niemen, Jerzego Zelnika, Kasi Dereń, Edyty Golec i wielu innych. Udział we Mszy św. transmitowanej przez TVP 1 w 21 Dzień Papieski w Sanktuarium Jana Pawła II w Krakowie.
Hanna Zalewska jest studentką Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. dra hab. Andrzeja Białki.
Jest laureatką wielu konkursów muzycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” (2016), XI Konkursu Młodych Organistów (Kraków 2018, I miejsce), IX Ogólnopolskiego Konkursu Organowego (Olsztyn 2019, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego CEA 2019 (Wrocław, I miejsce). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, m.in. w 2016 i 2018 roku w Zimowej Akademii Sztuki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową, m.in. w Krakowie, Oświęcimiu, Rabce-Zdroju, Zabrzu, Jastrzębiej Górze, Koszalinie, Drezdenku. W 2019 roku Hanna Zalewska reprezentowała Kraków na Światowych Dniach Młodzieży w Panamie, podczas których wykonała recital organowy w mieście Panami City.
W tym samym roku odbyła tournée po Francji w ramach projektu „Fete de la musique”. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne w sezonie artystycznym 2018/2019 oraz w roku 2021 realizowała projekt stypendialny pod nazwą „Hanna Zalewska prezentuje organy Krakowa”.
Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.
Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.
Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.
W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.
Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.
W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.
W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.
Andrzej Białko urodził się w 1959 roku w Krakowie, ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w klasie fortepianu. Naukę gry na organach rozpoczął w roku 1973 najpierw prywatnie, następnie kontynuował ją w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Joachima Grubicha. W roku 1981 uzyskał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rzymie, zaś w 1985 r. również I nagrodę (ex aequo) w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Bydgoszczy – Gdańsku.
Brał udział w większości krajowych festiwali organowych, koncertował w Anglii, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Francji, Islandii, Niemczech, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech, we Włoszech oraz w Libanie i obu Amerykach. Jest profesorem sztuk muzycznych. Prowadzi klasę organów w krakowskiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora zwyczajnego oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. W pamięci melomanów trwale zapisał się wykonaniem w jubileuszowym roku 2000 organowych dzieł wszystkich Johanna Sebastiana Bacha w Krakowie i we Wrocławiu, zaś w sezonie 2001/2002 w serii 20 koncertów pod wspólnym tytułem „Ars organi” zaprezentował w Krakowie antologię muzyki organowej XVI – XX wieku.
W rozległym i stale poszerzanym repertuarze, obejmującym wszystkie style, artysta posiada m.in. komplet organowych dzieł Buxtehudego, Bruhnsa, Brahmsa, Mendelssohna, Francka, Liszta. Szereg jego nagrań wzbogaciło taśmotekę programu II Polskiego Radia; ma na swoim koncie 30 CD. W 2006 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył go Srebrnym, zaś w 2020 Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W latach 2016-2020 był prorektorem, zaś od 2020 roku jest kierownikiem Katedry Organów a także dyrektorem Szkoły Doktorskiej w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Bogdan Narloch jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie organów prof. Leona Batora. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku.
W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest profesorem zwyczajnym w Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie.
Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich (Belgia, Białoruś, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza.
Zajmuje się też działalnością związaną z badaniami i ochroną historycznych organów na Pomorzu, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków. Za swoją działalność został odznaczony m.in. brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą Pro Arte Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury oraz nagrodą Koszaliński Orzeł w dziedzinie KULTURA, przyznanym przez Prezydenta Miasta Koszalina. W 2021 roku otrzymał Krzyż Pro Ecclesia et Pontifice – wysokie odznaczenie dla osób świeckich, które przyznane zostało przez papieża Franciszka.
Roman Gryń należy do wybitnych polskich wykładowców i wirtuozów trąbki. Po zakończonych studiach Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Doskonalił swoje umiejętności u wybitnych pedagogów m.in. u Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku(1985). Pracę zawodową rozpoczął w roku 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponad to współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą, występując we wszystkich krajach Europy, a także w Kanadzie i USA.
Jest profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki. W latach 2002-2020 w AM w Poznaniu pełnił funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych . Prowadzi warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej.
Podczas gruntownej renowacji Bazyliki Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w Wadowicach, wysłużone organy z przełomu XIX i XX wieku zostały zastąpione nowym instrumentem.
Od 2010 r. świątynia dysponuje 27-mio głosowymi organami o mechanicznej trakturze gry, wykonanymi przez firmę Zdzisława Mollina. Instrument ma intonację barokową z dodatkiem 5 głosów języczkowych, stosowanych w organach francuskich, charakterystycznych dla epoki romantyzmu.
Instrument został ufundowany jako wotum wdzięczności za pontyfikat Jana Pawła II.