Muzeum Miejskie w Wadowicach, ul. Kościelna 4

Powrót do aktualności

Pierwszy seans z audiodeskrypcją

Zdjęcie pustej sali kinowej w Wadowickim Centrum kultury i logo aplikacji AudioMovie

Wadowickie Kino Centrum weszło w erę audiodeskrypcji. Od 4 marca  jest  bardziej przyjazne osobom niedowidzącym i nawet niewidom. Filmem, który otworzy drzwi kina dla tej grupy osób  jest „Sonata”, wyświetlana do 13 marca.

Nowa funkcja umożliwia także wyświetlanie filmów dla osób z dysleksją lub widzów obcojęzycznych. Wystarczy wybrać odpowiednią opcję w aplikacji i słuchać „swojego” lektora czytającego dialogi.

Co trzeba zrobić aby słuchać filmu z audiodeskrypcją lub lektorem w Kinie Centrum?

Najpierw należy zainstalować darmową aplikację AudioMovie na smartfon, a przed seansem zeskanować kod QR, który będzie dostępny w kinie przed konkretną projekcją. Oczywiście należy zabrać ze sobą słuchawki.  Nowa technologia da komfort oglądania filmów z lektorem każdemu widzowi, także temu, który po prostu będzie miał na to ochotę.

Jak to działa dla niedowidzących lub osób niewidomych? Audiodeskrypcja w filmie ma postać dodatkowej ścieżki dźwiękowej pomiędzy dialogami. Opis nie wypełnia każdej dostępnej przerwy, nie przedstawia motywacji ani zamiarów przedstawionej w filmie postaci, nie charakteryzuje znanych dźwięków. Pozwala w ten sposób niepełnosprawnym usłyszeć emocje w głosach aktorów, wsłuchać się w dźwiękowe tło obrazu. Opisywane są takie wizualne elementy kompozycji obrazu filmowego jak: inscenizacja, scenografia, gra aktorów, kostiumy, barwy i światło, których osoby niewidome nie są w stanie samodzielnie zobaczyć.

Projekt audiodeskrypcji w WCK został zrealizowany w ramach grantu przyznanego  przez Narodowe Centrum Kultury o nazwie „Konwersja Cyfrowa Domów Kultury”. Pieniądze pochodzą z Europejskiego Funduszu Regionalnego i z Funduszu Europejskiego – Polska Cyfrowa.

 

Wadowickie Centrum Kultury © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka prywatności

Wadowickie Środowisko Artystyczne 2020

Dziękujemy za przesłane zgłoszenie.

Po jego sprawdzeniu skontaktujemy się z Państwem

Skip to content